-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30351 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

چرا انسان هميشه بايد به فكر آخرت باشد، در حاليكه دنيا و زندگي امري است كه خداوند به ما عطا كرده است؟

آخرت، هدف نهايي انسان ها است: ما از آن خداييم و به سوي او باز مي گرديم.[5]

افرادي كه ترسيم درستي از آينده ندراند و در طلب اميال و هواپرستي و دنيا طلبي غرقند و آخرت را افسانه اي بيش نمي پندارند، اين گمان را در خود تقويت مي كنند كه وراي دنيا چيزي نيست، در حالي كه ايمان به معاد، زندگي را هدف مند ميكند.

انسان بايد همواره به فكر آخرت باشد، زيرا مسافر است و مرگ، پلي براي عبور از دنيا و رسيدن به جهان ابدي است. وجود انسان هايي كه ميان ما بودند و اكنون زير خاك آرميده اند و ما در انتظار ملحق شدن به ايشانيم، درس عبرتي بزرگ و هشدار براي غافلان است.

مرغ باغ ملكوتم، نِيَم از عالم خاكچندروزي قفسي ساخته اند از بدنم

اهميت موضوع معاد و تفكر دربارة آن،از آن جا معلوم ميشود كه حدد 1200 آيه به مباحث معاد و قيامت اختصاص پيدا كرده وبعد از ايمان به خدا، ايمان به قيامت ذكر شده است.

1ـ ايمان به خدا و حكمت، عدالت و قدرت او بدونايمان به معاد كامل نميگردد.

2ـ ايمان به معاد به زندگي انسان مفهوم ميدهد وزندگي اين جهان را از پوچي در مي آورد.

3ـ ايمان به معاد روند تكاملي زندگي بشر را در مسيرروشني نشان ميدهد.

4ـ ايمان به معاد ضامن اجراي تمام قوانين الهي،انگيزة اصلي تهذيب نفوس، احقاق حقوق، عمل به تكاليف، ايثار شهيدان و فداكاري است وانسان را حسابگر ميسازد.

5ـ ايمان به معاد، روح دنيا پرستي را كه خمير مايةتمام خطاها و جنايات است، تضعيف ميكند و دنيا را از صورت يك هدف نهايي بيرونآورده، مبدّل به يك وسيله براي نيل به سعادت جاويدان مي سازد.

6ـ ايمان به معاد، به اضافة ايمان به مبدأ عالمهستي، خط فاصل فرهنگ خداپرستان و مادييّن محسوب ميشود.[6]

امام باقر(ع) فرمود: هر روز منادي (از عالم غيب) ندا ميدهدكه: به دنيا بياييد براي مردن. جمع كنيد براي از دست دادن. بسازيد براي خراب كردن.[7]

پس به عاقبت كار بينديشيد، قبل از آن كه دير شود.شخصي كه دنيا را مزرعة آخرت بداند، فرداي خود را آباد ميكند. البته تمام اين كوششها منافاتي با خوب زيستن و بهره بردن از مواهب الهي ندارد. اگر به آسايشي رسيد، آنرا قدر ميداند و ديگران را با خود سهيم ميكند و اگر سختي و مشكلاتي او را فراگرفت، با صبر و تحمل از آن عبور ميكند و باز خداي را شاكر خواهد بود.

انسان در دنيا مسافر است، پس اگر همواره به مقصد خويشننگرد، حوادث مختلف او را از راه به دور مي كند، در نتيجه خسران بزرگي در انتظاراو خواهد بود، كه باعث ميشود از پروردگار بخواهد تا با بازگشتنش به دنيا برايبهتر زيستن موافقت كند: تا زماني كه مرگ يكي از آنان فرا رسد، ميگويد: پروردگار من! مرا بازگردانيد! شايد در آن چه ترك كردم (و كوتاهي نمودم) عمل صالحي انجام دهم!.[8]

آنجا كه دنيا مورد مذمت قرار مي گيرد، به اين معنااست كه دنيا هدف انسان باشد و تمام كوشش او براي دنيا قرار گيرد. در دعاي معصومينآمده: اللّهم لا تجعل الدّنيا أكبر همّنا و لا مبلغعلمنا؛[9]خدايا! بيشترين همت وتلاش ما براي دنيا نباشد. امااگر دنيا هدف نباشد، بلكه وسيله اي براي دست يابي به كمال و سعادت ابدي باشد،بسيار با ارزش است و بايد اين وسيله را از هر جهت حفظ و نگهداري نمود، زيرا دردنيا است كه انسان به كمال ابدي دست مي يابد. بنابراين در اين نگاه به دنيا، دنيادر مقابل آخرت نيست تا توجه به يكي شده و از ديگري صرف نظر شود. توجه به اين دو درهم تنيده شده و دنيا است كه آخرت را كامل ميكند و اين دو با هم كاملاً در ارتباطاند.قرآن ميفرمايد: قل من حرّم زينة الله التي أخرجلعباده والطيبات من الرزق...؛[10]بگو:چه كسي لباس هايي را كه خدا براي بندگانش پديد آورده و خوردني هاي خوش طعم را حرامكرده است. با نگاه به اين آيهاستفاده از مواهب و نعمت هاي خداوند در اين دنيا مطلوب دانسته شده است و كسي آن رانيم تواند تحريم كند، چرا كه خداوند تحريم نكرده است. خداوند اين نعمت ها را بهانسان داده تا از آن استفاده و بهره برداري كند. اما بايد به مرزهايي كه براي بهرهوري تعيين كرده است، توجه نمود. شكستن

اين مرزها به نابودي سعادت و كمال جاودانهمي انجامد؛ بنابراين نعمت هاي خداوندي ميتواند در دنيا مورد استفاده قرار گيرد،به گونه اي كه در تضاد

با سعادت اخروي قرار نگيرد؛ زيرا اصل وحقيقت، آن عالَم است.

والاخرة خيرٌ وأبقي حتي مي توان از نعمت هايخداوند در عين بهره برداري، جهت

سعادت اخروي استفاده نمود.

وابتع فيما اتاك الله من الدّارالاخرة ولا تنس نصيبك من الدّنيا؛[11]در آنچه خدايت داده، سرايآخرت را بجوي و بهرة خويش را از دنيا فراموش مكن.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.